En rörligare golfsving!

 

Veckans Golf

 

Tiger-X-Factor

 

Att golfsvingen är en komplex rörelse är vi nog alla överens om, men vad är det då som gör den komplex? Förutom timing, kraft, balans osv så är det viktigt att vara rörlig. Det finns studier som visar att slaglängd korrelerar med rörlighet i olika delar av kroppen och att stelare golfare oftare drabbas av skador.

 

Jag kommer att gå igenom 3 områden som är viktiga för en effektiv och skonsam sving.

 

Baksida lår

Varför viktig?

Om du har otillräckligt med rörlighet i baksidan av låret så kommer du att sträcka höften lite för tidigt vilket kommer göra att du har större risk att få ont i ländryggen eftersom rotation och flexion i ryggen aldrig är någon bra kombination. Det kommer även göra att du inte träffar bollen så rent som du vill, när höften sträcks ut för tidigt blir det ”trångt” där armarna ska komma i nedsvingen och du måste ”skära” bollen utifrån och du kommer eventuellt att råka ut för en ”slice” (been there donet that).

Early hip extension

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förbättras genom?

Öka rörligheten i baksida lår genom rörlighetsträning och stretching. Nedan ser ni e stretch för baksida lår som kan göras både statiskt och dynamiskt.

Lying-hamstring-calf-stretch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inåtrotation höft

Varför viktig?

För att komma runt hela vägen i en golfsving både i baksvingen och nedsvingen utan att flytta fötterna och att inte kompensera med ryggen.

 

 

Internal hip rotation

 

 

 

 

 

 

 

 

 ←

 

 

 

 

 

 

Som ni ser på bilden så pekar foten fortfarande åt samma håll som i uppställningen medan kroppen är vriden mot ”målet”.

Är du golfare som har hållit på länge och började när du var ganska ung så är nog det du ser på bilden ingen konstigt och om du provar det går det förmodligen ganska enkelt. Om du däremot inte är en golfare eller en golfare som relativt nyss har börjat spela så kommer du märka att foten kommer inte peka rakt framåt om du vrider fram kroppen mot ”målet”.

Det här beror på begränsad inåtrotation i höften som är en väldigt viktig del av en fin golfsving. Det verkar också vara så att om du inte kan rotera höften på det viset så kompenserar du och vrider ryggen extra mycket vilket sätter mer stress på ryggraden.

Förbättras genom?

Statisk och dynamisk stretch

 

Internal rotation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här ser ni en statisk stretch för inåtrotation i höften och den kan även göras dynamisk genom att du ”vickar” fram och tillbaka.

 

Rygg rotation

Varför viktig?

När jag skriver om rotation i ryggen så är det fram för allt bröstryggen som roterar (mellersta delen), den nedre delen länd- och korsrygg har mer rörelse i flexion och extension (framåt och bakåt).

Det är viktigt att vara rörlig i bröstryggen dels för att få en ordentlig uppvridning  och att kunna svinga igenom ordentligt. Det är även viktigt för att du ska kunna vrida upp ryggen mer än du vrider upp höften. Den vinkeln som skapas av detta kallas för X-factor och är också en viktig del för att få en hög klubbhastighet. Nedan ser ni en lite halvkänd golfspelar vid namn Tiger Woods ha en superb X-factor.

Tiger-X-Factor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förbättras genom?

Genom statisk och dynamisk stretch.

Bröstrygg stretch

 

 

 

 

 

 

 

 

I videon går jag igenom en dynamisk stretch för bröstryggen. Var noga med att du inte pressar med händerna för att få ryggen att rotera utan använd bålen och var alltid försiktig när du stretchar ryggen.

 

Är det så att en person inte har en tillräckligt rörlig sving så är det inte helt solklart att det handlar om att bli rörligare på någon del utan det kan handla om muskelkontroll i dessa rörelser också/eller. Det över man upp genom att hela tiden vara noga med att vrida upp helt under baksvingen exempelvis. Det kan även vara så att svaghet/Muskelkontroll i vissa muskelgrupper gör att det är svårt att genomföra en rörelse korrekt.

Det är dock väldigt vanligt att det finns stelhet som med ganska små ansträngningar kan åtgärdas. Mitt tips är att göra någon rörelsedrill innan man börjar slå på ranchen eller innan man går ut på banan både som uppvärmning men också för att du kommer att bli lite rörligare för varje gång du utför den.

 

Det finns såklart fler delar i en golfsving som kan vara orörlig och jag kommer att gå igenom de vid ett senare tillfälle!

 

Happy swinging!