Singelhandikappare slog 24 m längre efter 8 veckors träning…

 

14619_10153132346788653_5073240534884391816_n

Efter lite upphåll så kom jag över en helt nya studie där forskarna har kikat på effekten av träning för din icke-dominanta arm (för en högerspelare skulle alltså det bli vänster) och bålen. Resultatet på 8 veckor blev ganska fantastiskt. De slog 24 m längre utslag efter bara 8 veckors träning.

Att träna en sida åt gången är något som jag använder mig mycket utav när jag tränar mina klienter. Detta gör det lättare att jämna ut ojämnheter som mer ofta än sällan finns i kroppen hos de flesta av oss. Man får även en stabiliserande träning för bålen och höften vid unilaterala övningar.

Att bålen används väldigt mycket i en golfsving är det nog inget man behöver övertyga någon om men att träna ena armen enbart kanske föder ett par frågetecken.

Den icke dominanta armen är (enligt studien) 10% svagare hos golfare än den andra armen. Den främre armen (som är den icke-dominanta armen i de allra flesta fallen) är även den som styr klubben genom svingen. Den skapar även mycket kraft och stabilitet i svingen.

Artikeln: Effects of core and non-dominant arm strength training on drive distance in elite golfers.

Deltagarna i studien var alla väldigt duktiga manliga golfare, de hade mindre än 3 i HCP. De hade tidigare inte utfört någon styrketräning för att förbättra sin golf. Dessa 60 golfare blev indelade i 3 grupper, 20 personer i varje grupp.

 

Control group (CG)

kontrollgruppen gjorde ingen extra träning förutom svingträning.

 

Core exercise group (CEG)

CEG tränade 1 timme, 3 gånger i veckan i 8 veckor med bålövningarna som du kan se nedan. De första 4 veckorna gjorde de 12×3 och de sista 4 veckorna gjorde de 15×3 av alla bålövningar.

 

Non-dominant and core exercise group (NCEG) 

NCEG tränade 1 timme, 6 gånger i veckan i 8 veckor med bålövningarna ena dagen och träning för ena armen varannan dag. De hade samma upplägg som bålgruppen. När de tränade vänsterarmen så använde de sig av 60% av max och gjorde 12×3 första 4 veckorna. De sista 4 veckorna gjorde de 15×3 av 70% av max.

Båda träningsgrupperna hade även 10 minuter stretching under passet. Tyvärr fick vi inte ta del av vilka stretchövningar det var.

Namnlöst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad fick de för resultat?

Båda träningsgrupperna fick inte helt oväntat längre driverslag utav denna träningen.

CEG

Hade tidigare en snittlängd på 224.5 meter och efter dessa 4 veckors av bålträning så var snittet på 235.2 meter.

Så en ökning med 11 meter efter 8 veckors träning av bara bålen.

CENG

Hade tidigare en snittlängd på 215.7 meter och efter dessa 8 veckors träning så hade de en snittlängd på 239.2 meter. Så de hade en ökning på ca 24 meter efter bara 8 veckors träning. Detta är fantastiskt bra resultat för en väldigt duktig golfspelare.

Som jag nämde tidigare, när man tränar en sida i taget så tränas bålen väldigt ofta. 4 av de 6 övningarna som den här gruppen gjorde med ena armen kan man se ganska tydligt att de behöver jobba stabiliserande med bålen. Man kan säga att dessa tränade bålen 6 gånger i veckan och ena armen 3 gånger i veckan. Denna gruppen hade ett lägre snitt från början än “core gruppen” vilket gör det lite enklare för de att få ökningar. Hur som helst så är det riktigt fina resultat för en golfspelare som ligger på en så hög nivå att kunna slå 24 m längre efter bara 8 veckor.

Dessa resultat gynnar inte bara deras golf genom att slå längre utan jag är övertygad om att de kommer klara sig bättre från skador efter ett sånt här träningsprogram är genomfört också.