Styrketräning för längre driverslag!

Veckans Golf

golf-ball-deform

Denna veckan handlar det om vad golf handlar om, hur man ska träna för att slå långt med sin driver! Ne skämt åsido, att se snygg ut medan man slår en riktigt bra drive är nog viktigare 😉

Vissa säger att det viktigare att få bollen i hålet men jag vet inte.

Hur som helst, på senare tid har man faktiskt sett att slå långt har blivit viktigare och viktigare. Banorna blir längre och längre och toppspelarna som slår riktigt långa fina utslag skapar sig bättre förutsättning för resten av slagen.

Studien

“Effect of an 8-week combined weight and plyometrics training program on golf drive performance”

Forskarna ville se om de på 8 veckor kunde öka slaglängden och klubbhuvudets hastighet genom att träna styrketräning och plyometrisk träning.

Deltagarna

Deltagarna med en snittålder på 29 år och ett snitt-HCP på 5,5, vilket får anses som väldigt duktiga och erfarna golfare. De delades upp i en kontrollgrupp och en träningsgrupp. Som vanligt gjorde kontrollgruppen ingen träning mer än vanligt och i det här fallet så bestod deras “vanliga” träning av enklare konditionsträning och lättare styrketräning med maskiner. Träningsgruppen  gick igenom ett träningsprogram som innehöll styrketräning och plyometriska övningar med medicinboll.

med-ball-throw

Träningsprogrammet

I 8 veckor genomförde deltagarna 2 pass i veckan med en tränare som hjälpte till och övervakade träningen. Passet tog ungefär 90 minuter sammanlagt med uppvärmning och nedvarvning/stretching. Nedan ser ni vilka övingar som genomfördes.

styrke och plyometriska övningar

Som ni ser är det inga konstiga övningar utan ganska vanlig styrketräning som de flesta av oss klarar av att utföra. De startade alltid med 3 set och 6 repetitioner, när de klarade 3×8 med fullgod teknik så ökade de vikten med 5 kg.

Resultatet 

På dessa 8 veckor så lyckades de öka hastigheten på klubbhuvudet med 1,5 % och längden på driverslaget med 4,3 %, från 226m till 236m.

Resultat driver längd och klubbhastighet

Detta resultat är riktigt imponerande med tanke på att de var så pass duktiga golfare sedan innan. För en ny golfspelare hade nog bästa sättet att förbättra längden på slagen varit att slå många bollar. De här personerna var redan väldigt duktiga golfare och att då få en ökning på 10m är väldigt bra.

Tyvärr var det få testpersoner i denna studie och det är inte säkert att alla som skulle köra det där programmet skulle få samma resultat. Kontrollgruppens resultat förändrades ingenting vilket stärker studiens resultat en del tycker jag.

Take-home message

Detta visar igen att med ganska liten ansträngning går det att göra ganska mycket.  Två träningar i veckan och träningsprogrammet varade bara i 8 veckor vilket är i minsta laget för en sån här studie, vem vet vad som hade hänt om de hade kört en till träningsperiod med en till progression?

Medan jag skrev det här inlägget fick jag syn på en lite fräck video där ett proffs testar att köra Happy Gilmore Style, enjoy!