Vad är det som skiljer ett proffs mot en glad amatör?

Veckans golf

20130925-221143

Varje måndag kommer jag att lägga ut ett inlägg där jag summerar en forskningsartikel inom ämnet golf. Det kommer inte bara handla om fysträning för golf utan det kommer vara väldigt blandad information.

 

I det första inlägget har jag valt att summera en review artikel, vilket är en typ av sammanfattning av forskning inom ett visst område. Detta för att göra det mer praktiskt användbart och eventuellt för att se vad man borde forska mer om. Det man får ta hänsyn till är att det är forskargruppen som gjort ett urval av artiklar och att det är deras tolkningar som presenteras.

 

Artikeln

“A Review of Biomechanical Differences Between Golfers of Varied Skill Levels”

Det de har kollat på är alltså skillnader i biomekaniska rörelsemönster och kraftutveckling hos duktiga golfare och lite mindre duktiga golfare helt enkelt. Nivån skiljer sig ganska mycket i studierna för vad de kallar duktiga och mindre duktiga golfare och i några av studierna har de haft 3-4 indelningar. Överlag så var duktiga golfare de som hade 0-9 hcp ungefär.

 

Jag börjar med ett citat från bakgrunden i artikeln.

“The full golf swing is regarded as one of the most difficult biomechanical motions in sport to execute, given the challenging performance requirement to swing a relatively long club at a relatively small ball with maximal velocity.”

Alla ni som har testat golf vet också vilken svår och ovanlig rörelse det handlar om. Jag själv har bara spelat golf i en säsong och kan bara säga att ju mer jag spelar desto mer respekt får jag för dom riktigt duktiga golfspelarna.

 

De kollade på ”Ground reaction force”

hämta

Ground reaction force är underlagets utövande av kraft på golfspelaren som i sin tur är en reaktion på golfspelarens utövande av kraft på underlaget. Det är denna kraft (ground reaction force) som vi utnyttjar för majoriteten av våra rörelser. GRF undersöks med hjälp av kraftplattor som känner av trycket ner i marken och även riktningen på trycket. Här såg man en tydlig skillnad mellan duktiga och mindre duktiga golfare. Först och främst så hade duktiga golfarna ett större skifte från den bakre till den främre foten i nersvingen.
Inte bara hade de en högre kraft ner i marken, deras kraft var mer riktad mot hälen på den främre foten till skillnad från de lite sämre golfare som hade mer kraft mot tårna vilket gjorde att de tappade balans och kraft. För er som har spelat golf så känner ni nog igen båda scenariona och vilken skillnad det känns i svingen.

Det som också skedde var att lite sämre golfare hade mer skifte av tyngdpunkten i sidled jämfört med duktigare golfare. Så även om de duktiga golfarna hade ett större skifte i vikt mellan höger och vänster fot så var kraften fram för allt riktad neråt medans de sämre golfarna hade mer svängning på kroppen och mer vikt hamnade utanför deras understödsyta.

 

Koordination och timing i svingen

När man ser en riktigt duktig golfare så kan man se att höften startar nedsvingen och att axlarna, armarna och handlederna ”släpar efter”, något som kallas ”lag”. Se video nedan.

Det handlar om att få fart på de proximala delarna (närmast bålen) först för att få en hög klubbhastighet och en konsekvent sving. Riktigt duktiga spelare vrider höften och överkroppen åt olika håll precis i början av nedsvingen för att skapa extra kraft genom något som kallas X-factor stretch.

Detta gjorde dem duktiga golfarna betydligt bättre än de sämre.

 

Skillnad i rotation

Genom att göra 3d analyser på golfare såg de att duktiga golfare hade en större och snabbare rotation i överkroppen. De hade även en större X-Factor som är skillnaden i rotation för höften och överkroppen. Se bild nedan.

good_at_golf_x-factor

 

 

 

 

 

 

Handled

Dom kunde även se att duktiga golfare hade en större radial deviation (se bild nedan) i handleden och att de behöll vinkeln längre in i nedsvingen. Detta, knävridning och höftvridning tidigt i nedsvingen var en stor faktor till en högre klubbhastighet.

2ec39757_2edsdfn

 

 

 

 

 

 

 

 

En långsammare baksving

Inte helt oväntat så hade duktiga golfare en långsammare baksving vilket gör det lättare för dem att hamna i rätt svingplan och att starta svingen på rätt sätt. Det är väldigt vanligt bland nya golfare (precis som jag) att baksvingen är snabb och kort. Jag tror det har att göra med rörlighet i rotation och även muskelkontroll i dessa ovanliga rörelser.

 

Muskelaktivering

biofeedback-emg

 

 

 

 

 

 

 

Genom att mäta muskelaktivering så kunde man se att de duktiga golfarna som vi varit inne på tidigare använder sig fram för allt av muskler från höften och bålen utan att belasta ryggen med mer kraft än mindre erfarna golfare. De kunde också se att sämre golfare var mer inkonsekventa i hur mycket muskelaktivering som användes vid ett och samma typ av slag. De spretade alltså betydligt mer medan duktiga golfare kunde använda väldigt likvärdig kraft vid varje slag.

 

Sammanfattning
• Ground reaction force

Duktiga spelar skapar mer kraft, har ett större skifte från bakre till främre foten i nersvingen och deras tyngdpunkt i slutet av svingen ligger på främre fotens häl medan sämre golfare har tyngdpunkten mer mot tårna.
• Koordination och timing i svingen
Duktiga golfare har en bättre timing i svingen och ”släpar” efter med armarna och handlederna för att skapa kraft och en konsekvent sving.
• Skillnad i rotation

Duktiga golfare roterar överkroppen mer och skapar en större X-factor som i sin tur är väldigt nära kopplat till en hög klubbhastighet.

• Mer konsekvent muskelaktivering

Muskelaktiveringen hos duktiga golfare var väldigt lika från slag till slag medan det spretade betydligt mer hos de sämre golfarna.

 

Kom gärna med feedback och förslag för hur jag kan göra det mer intressant och eventuellt vilka områden ni skulle vilja läsa mer om!

 

 

Artikeln

A Review of Biomechanical Differences Between Golfers of Varied Skill Levels
Lindsay, David M. Mantrop, Shannon and Vandervoort, Anthony A. 2008. Annual review of golf coaching.