Fysiska brister ökar risken för ryggont

Veckans golf

LBP

 

 Studien:

“Predictors of low back pain in young elite golfers: A preliminary study”

 

Det forskarna i denna studie ville undersöka var om det fanns något samband med att vara svag/stram i vissa fysiska tester och ländryggssmärta.

 

Testerpersonerna

18 manliga professionella golfare från Australien ingick i studien. Alla spelare i ett typ av proffsprogram/kontrakt som varade i 3 år, de var tvungen att ha ett snittscore på +4 eller mindre på 80 % av sina tävlingar i slutet av dessa 3 år.

De testades 1 gång om året och studien pågick i 3 år. De rapporterade efter varje tävling om de hade haft ont i ryggen och graden av smärta de upplevt. Eftersom de var tvungna att spela minst 15 tävlingar på ett år så blev det minst 15 tillfällen som de kunde få info från.

De delades sen upp i 2 grupper. En grupp som hade haft mycket problem med low back pain (LBP) och en grupp som inte hade haft besvär eller milda besvär.

Eftersom de då hade gjort olika fys-tester under de här 3 åren så hade de klart och tydligt vad det var för skillnad mellan dem.

 

Testerna var för rörlighet, styrka, BMI och en självskattning över hur fysiskt aktiva de hade varit senaste tiden. Nedan ser ni resultatet för de olika grupperna på testerna. De som är markerade är de tester som det var signifikant skillnad grupperna.

Fystesterna

 

Tre av testerna skiljde sig avsevärt mellan grupperna

BMI

Golfarna som hade fler tillfällen med ländryggssmärtor och allvarligare hade ett längre BMI än den andra gruppen. Skillnaden var 23.4 mot 27.3.

23.4

Det betyder alltså att de långa ”gängliga” spelarna hade en högre frekvent och allvarligare grad av ländryggssmärtor.

Just BMI tar inte hänsyn till vad det är för kroppssammansättning utan det visar bara kroppsvikten i förhållande till längden. Troligtvis är det ingen större fördel att bära runt på en massa fett på kroppen, utan det bör vara muskelmassa som får BMI värdet att gå upp.

 

Assymetri i testet för uthålligheten i sidoplankan

Det dom gjorde var alltså att ta tiden på vänstersida i en sidoplanka minus tiden på höger sida.  Den “friska” gruppen hade väldigt liten skillnad, var lite uthålligare på höger sida (4 sekunder) och den gruppen som hade mer ländryggsbesvär hade 19 sekunder sämre på sin högra sida. Detta låter rimligt eftersom en golfsving är en väldigt ensidig rörelse och är kroppen obalanserad så är risken stor att det sliter på den svagare sidan. Högerspelare får ofta sina ländryggsbesvär på högersidan och det var även på den sidan som de var betydligt sämre på.

 

Se bild på testet nedan. Sidoplanka

Stela höftböjare

De med stela höftböjare hade inte fler tillfällen med ländryggssmärtor men de kände att när de hade ont i ländryggen så störde det deras golfspel.

Nedan ser ni testet för att se rörligheten i höftböjaren.Testet heter Thomas Test.

Detta kan ha att göra med om du har stela höftböjare så kan det vara svårt att svinga igenom ordentligt. Fram för allt om högersidan hos en högerspelare är stel.

 

 

Thomas test

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det fina med en sån här studie är attman följer deltagarna under en längre period och kritiska med just den här studien var att det egentligen var alldeles för lite deltagare med. Resultatet som de fick fram är ändå sånt som stämmer överens med många andra liknande studier.

Sen är det självklart inte så att det n bara är det här som gör att golfare får ont i ryggen utan de testade bara en liten del och det finns säkert 100 andra anledningar och varianter av ländryggssmärta så detta är inget facit eller så utan bara info om vad som kan vara ett bekymmer.

Just obalanser i kroppen är något jag försöker jobba och vara uppmärksam på hos de jag tränar. Fram för allt om det är idrottare. Oftast så har vi en sida som är lite starkare och en sida som är lite stelare, det är nästan mer regel än undantag men blir skillnaden för stor bör man vara lite uppmärksam!

 

På återseende!